Niektórzy używają go bardzo często, niektórzy nigdy w życiu o nim nie słyszeli. Mowa o OCP przewoźnika – co to jest? Kto z niej korzysta, dlaczego, ile kosztuje, jaką i jaką umowę warto znać przed podpisaniem umowy? Odpowiedzi na wszystkie te pytania są następujące.
OCP Przewoźnika to ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika za zarobkowy transport drogowy towarów. Upraszczając nieco oficjalną definicję, jest to fundusz pieniężny, z którego można wypłacać pieniądze w przypadku, gdy osoba przewożąca jakiś ładunek go zgubi i będzie musiała zapłacić prawowitemu właścicielowi. Więc tutaj mamy do czynienia z czymś prostym i łatwym do zrozumienia, niewymagającym zaawansowanego języka prawniczego. Zobaczmy jednak, jak wygląda praktyka w odniesieniu do OCP operatora.
Umowa z ubezpieczycielem jest oczywiście dobrowolna i zazwyczaj trwa rok. Problem terminu nie wynika z restrykcyjnych przepisów prawa, a jedynie z polityki korporacyjnej danego zakładu ubezpieczeń. Tych w naszym kraju jest bardzo dużo, więc jest w tej kwestii duża dowolność.
OCP przewoźnika – co to jest?
Dla OCP przewoźnika bardzo ważne jest pytanie, kto odpowiada za uszkodzenie towaru? Jeśli mamy sytuację, że ktoś prowadzi firmę transportową, aby np. przewieźć wysokowartościowy sprzęt elektroniczny, to od momentu załadunku, przez trasę, aż do końca, może dojść do wielu wypadków i awarii z rozładunkiem. Większość towarzystw ubezpieczeniowych jasno i jednoznacznie stwierdza, że wypłaci odszkodowanie tylko wtedy, gdy usterka wystąpi i nie jest spowodowana winą przewoźnika. Ma to między innymi zapobiegać wyłudzeniom odszkodowawczym i wypłacać nierozsądnym kierowcom, np. prowadzącym pod wpływem alkoholu.
Czy jednak zawsze ktoś inny się myli? Ze względu na OCP przewoźnika istnieją firmy ubezpieczeniowe, które zapewnią odszkodowanie ubezpieczeniowe, nawet jeśli winę za uszkodzenie towaru ponoszą pracownicy firmy spedycyjnej. Umowa jest zwykle z właścicielem firmy, który zatrudnia tylko dostawców, więc nie może osobiście zobaczyć ich rąk, co zwykle jest bardzo ważne. Stworzono specyficzny system połączeń, w którym niewiele firm chciałoby zlecić wysyłkę dostawcom, którzy nie płacili przewoźnikowi OCP. Jest to niezwykle korzystne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i wzajemnego zaufania między firmami, a także świadczy o dojrzałości inwestycji.
O cenach OCP dla operatorów można mówić bardzo dużo. Oczywiście każdy chce usłyszeć bardzo jasne i precyzyjne odpowiedzi, na przykład w postaci liczb. Jednak rzeczywistość jest wielokrotnie bardziej skomplikowana. Cena tego rodzaju ubezpieczenia zależy od rocznych obrotów firmy, rodzaju przewożonego ładunku, wynegocjowanej stawki oraz procentu szkód, które pokrywa sam przewoźnik. Często jest to nadal korzystna oferta, wykorzystywana bardziej jako dodatkowe zabezpieczenie i reklama firmy, świadcząca w oczach klientów o wysokim standardzie jakości usług.
Czego normalnie nie możemy wysłać do OCP przewoźnika?
Absolutnie wszystkie ekstremalne i drogie przedmioty, takie jak alkohol i wyroby tytoniowe, które są kruche i podlegają akcyzie, można również uznać za towary niebezpieczne. Pomiędzy instytucjami kultury przewożone są wszelkiego rodzaju materiały niebezpieczne, zwierzęta, chemikalia, lekarstwa, ale także pieniądze i same drogie dzieła sztuki. Normalnie żadna firma ubezpieczeniowa nie podjęłaby tak ogromnego ryzyka, zwłaszcza w przypadku drogich i delikatnych przedmiotów.
Przed zawarciem umowy OCP przewoźnika należy z podziwem spojrzeć na treść tej umowy. Jest to bardzo, bardzo rozważne zadanie, ponieważ firmy ubezpieczeniowe są bardzo rzeczowe przy wypłacaniu odszkodowań. Każdy minimalny zapis pozwalający firmie nie wypłacić odszkodowania na pewno zostanie wykorzystany, niestety odwołania nie będzie. Dlatego OCP przewoźnika https://www.fullpolisa.pl/wylicz-skladke/ubezpieczenie-przewoznika/ powinien mieć na uwadze okoliczności, w których odszkodowanie nie zostanie przyznane i jakie warunki musi spełnić właściciel firmy, kierowca i sam pojazd, a nawet ładunek. Nieznormalizowany sposób załadunku towaru, nadawca nie poinformował przewoźnika o wadach wewnętrznych towaru oraz pojedynczy postój poza wyznaczoną trasą, to przyczyny, które mogą prowadzić do braku odszkodowania i mogą być wliczone w cenę kontrakt.
Aby w pełni zrozumieć odbiorcę, ostatnią rzeczą, o której powinieneś wiedzieć, jest to, że OCP przewoźnika różni się w naszym kraju i innych krajach. Inny rodzaj ubezpieczenia obejmuje transport towarów pomiędzy co najmniej dwiema różnymi jednostkami administracyjnymi. Warto wiedzieć, że jeśli planujesz skorzystać z usług firmy spedycyjnej, której OCP przewoźnika obowiązuje tylko w jednym kraju, a przesyłka będzie realizowana przez inne kraje. Jak wspomniano wcześniej, świadome zapoznanie się z treścią umowy jest najważniejszą rzeczą, która może sprawić, że ta polisa będzie korzystna zarówno dla klienta, jak i dla przewoźnika.