Jaki akumulator do autolawety – w obecnych czasach coraz powszechniejsze staje się korzystanie z autolawety – do najważniejszych zalet należą wygoda użytkowania oraz stosunkowo niska cena wynajmu. Akumulator to część bez, której działanie lawety byłoby niemożliwe – dlatego tak ważne jest zapoznanie się z zasadami działania akumulatora, aby w późniejszym czasie dokonać wyboru produktu, który najbardziej będzie nas satysfakcjonował.
Akumulator należy do urządzeń elektrochemicznych, które w środku posiadają kilka ogniw energetycznych (zwanych często naczyniami, przez swój charakterystyczny kształt). Zadaniem ogniw jest dostarczenie energii elektrycznej do rozrusznika silnika spalinowego, np. autolawety, samochodu czy turbiny gazowej samolotu. Baterie elektryczne zwane trakcyjnymi są używane jako źródło energii do trakcji pojazdu elektrycznego.
Zasada działania akumulatora w autolawecie
Akumulatory używane do autolawety stanowią jeden z najważniejszych elementów, dlatego muszą być dobierane w rozsądny sposób. Uruchomienie silnika spalinowego wymaga użycia bardzo dużych prądów – powinno być to łatwo osiągalne także zimą, podczas panowania niskich temperatur. Zawsze należy pamiętać, że podczas rozruchu nie można zmniejszyć napięcia elektrycznego w bardzo dużym stopniu, dlatego też akumulatory posiadają niewielki opór wewnętrzny.
Podstawowym elementem zasilającym pojazd jest alternator, wytwarzający energię elektryczną jedynie przy odpowiednio szybko napędzanym silniku. Akumulator działa jako dodatkowe źródło energii, a do jego głównych zadań należy m.in: zasilanie urządzeń pojazdu, których praca jest potrzebna podczas postoju przy niepracującym silniku oraz rozruch silnika od którego zależy rozruch alternatora.
Rodzaje akumulatorów do autolawet
Zadaniem akumulatora jest pobieranie, gromadzenie i oddawanie energii elektrycznej, przy czym każda z faz jego działania jest zależna od zachodzących w nim reakcji chemicznych. Każdy akumulator składa się z jednego lub kilku ogniw, a ich liczba w dużej mierze zależy od wymaganego napięcia zasilania. Akumulatory wykorzystywane w lawetach dzieli się na płynne (kwasowe), żelowe oraz polarowe.
- Akumulatory ołowiowo-kwasowe (SLA)
Napięcie ogniw wynosi 2V, a elektrolitem w tym przypadku jest kwas siarkowy – stąd też wywodzi się ich nazwa. Ogólnie akumulatory ołowiowo-kwasowe można podzielić na dwie kategorię: klasyczne z ciekłym elektrolitem oraz szczelne często zaliczane do bezobsługowych. Jedną z ważniejszych zalet akumulatorów bezobsługowych SLA jest brak konieczności uzupełniania wody i wykonywania pomiarów, m.in: gęstości czy poziomu. Kolejną zaletą jest możliwość pracy akumulatora w dowolnej pozycji – umożliwia to brak ciekłego elektrolitu. Co więcej SLA w porównaniu do klasycznych akumulatorów są o 70% mniejsze i o 50% lżejsze, przy zachowaniu tej samej pojemności.
- Akumulatory niklowo-kadmowe (NiCd)
Napięcie ich ogniw wynosi 1,2V, a elektrolitem jest wodorotlenek potasu. Cechą charakterystyczną tych akumulatorów jest duża gęstość energii w stosunku do masy. Duża ilość cyklów ładowania i rozładowywania zapewnia bardzo długą żywotność (najlepsze akumulatory zapewniają nawet 1000 cykli). Ich największą zaletą jest zdecydowanie możliwość szybkiego załadowania, natomiast mało zauważalnym defektem może być tzw. „efekt pamięciowy”. Akumulatory niklowo – kadmowe mogą pracować w temperaturze od -40°C do 60°C.
- Akumulatory niklowo-wodorkowe (NiMH)
Znamionowe napięcie ogniw wynosi 1,2V. Jako elektrolit wykorzystuje się wodorotlenek potasu. Akumulatory te charakteryzuje mniejsza żywotność i krótszy czas rozładowania. W tym przypadku nie występuje „efekt pamięciowy”, dzięki temu rozładowywanie akumulatora przez jego ponownym ładowaniem nie jest konieczne. Konstrukcja tego typu sprzętu wymaga dużej szczelności, głownie przez obecność wodoru. Akumulatory niklowo – wodorkowe mogą być używane w temperaturze od 10°C do 40°C, posiadają większą pojemność niż akumulatory niklowo-kadmowe oraz są bezpieczniejsze dla środowiska – właśnie przez brak kadmu.
- Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion)
Napięcie ogniwa litowo-jonowego jest równe 3,6V, natomiast elektrolitem są sole litowe. Gęstość akumulatorów wynosi od 100 do 200Wh/kg, dzięki temu ich pojemność jest nawet dwukrotnie większa niż pojemność akumulatorów niklowo-kadmowych. Zakres temperatur w jakich przedmiot powinien pracować waha się od -20°C do 50°C. Akumulatory są szczególnie łatwe i przyjemne w obsłudze, ponieważ można je naładować w dowolnym momencie użytkowania. Jedną z możliwych zakłóceń jest wydzielanie dużej ilości ciepła, oraz możliwy wybuch przy przekroczeniu zbyt wysokich temperatur.
Do autolawety używane są przede wszystkim akumulatory ołowiowo – kwasowe, składające się 6 ogniw połączonych szeregowo i zamkniętych w odseparowanych komorach. Obudowa jest wykonana z tworzywa sztucznego, odpornego na działanie kwasu. Podczas maksymalnego naładowania oraz pewnej sprawności cały akumulator jest w stanie uzyskać siłę o wartości od 12,6 do 12,7 V.
Akumulator do autolawety – bezpieczeństwo przede wszystkim
Naruszony akumulator powinien być obsługiwany jedynie przez osoby wykwalifikowane, głównie przez dużą szkodliwość kwasu siarkowego, który w środowisku naturalnym powoduje znaczne szkody. Tylko warsztat lub sprzedawca ma odpowiedni sprzęt aby pozbyć się baterii. W zamkniętych pomieszczeniach akumulatory mogą uwalniać toksyczne substancje, których pod żadnym pozorem nie należy wdychać – zaleca się używanie wentylatorów. Jednak w przypadku kontaktu skóry z toksycznym kwasem, należy jak najszybciej przemyć obszar zimną wodą oraz niezwłocznie udać się do lekarza.
Jak zapobiec psuciu się akumulatora w autolawecie?
Na rynku dostępnych jest wiele systemów, które pozwalają na utrzymanie właściwego stanu akumulatora na dłużej – należą do nich między innymi powłoka izolacyjna, rezystory utajone itp. Podczas gdy temperatura często wynosi poniżej 0°C, należy sprawdzać, czy pojemność akumulatora jest odpowiednia do rozruchu – to właśnie zimą akumulatory kończą swój żywot, ponieważ w tych warunkach utrata pojemności jest największa. Odpowiedni wybór akumulatora pozwoli na utrzymanie naszej autolawety w nienagannym stanie na długie lata.