Jaki powinien być przewodnik turystyczny, żeby świadczyć usługę najwyższej jakości? Podróże są ważną częścią życia wielu ludzi, ponieważ pozwalają na zdobywanie wielu doświadczeń w krótkim czasie. Jest to pewnego rodzaju wyrwanie się z codziennego życia, żeby na jakiś czas znaleźć się w sytuacji, gdzie wszystko będzie ciekawić. Oczywiście skala zjawiska może się różnić w zależności czy dotyczy to krótkich i nieodległych wyjazdów, czy podróży na inny kontynent. Niezależnie od samej formy im więcej dowiemy się podczas pobytu na nowym terenie, tym lepiej zrozumiemy, czemu życie na nim odbywa się właśnie w ten sposób.
Oczywiście czerpanie zmysłami jest najważniejszą częścią wycieczek, ale zdobywanie informacji pogłębia perspektywę. Z tego powodu przewodnik turystyczny jest zawodem, który cieszy się dużą popularnością. Jeśli będzie on dobrze wykonywał swoją pracę, będzie ona niezwykle wartościowa, a turyści nie tylko miło spędzą czas, ale również dużo się dowiedzą. Nie jest to jednak łatwe zajęcie. Wymaga pewnych cech, umiejętności oraz doświadczenia. Jaki powinien być przewodnik, żeby jego klienci byli jak najbardziej zadowoleni? To pytanie wyznaczy główną ścieżkę kontekstu tego artykułu.
Odpowiednie uprawnienia, czyli potwierdzenie umiejętności przewodnika
Uprawnienia sprawiają, że dana osoba rzeczywiście może nazwać się przewodnikiem turystycznym. Oczywiście nie jest to niezbędne do tego, żeby móc opowiadać o danym terenie i przekazywać wiedzę, ale jest dowodem na posiadanie pewnych kwalifikacji. Możemy wyróżnić przewodników miejskich, terenowych oraz górskich. Uzyskanie dowolnego z tych tytułów wymaga zdania egzaminu, który różni się w zależności od tych podkategorii. Przewodnik po Szczecinie należy do tej pierwszej grupy. Jego zadaniem jest oprowadzanie po terenach miejskich i podmiejskich. Praca przewodnika terenowego jest ograniczona do pewnego terenu (choćby gminy czy województwa). Przewodnik górski to trochę inna kategoria i zazwyczaj sprowadza się do pewnego łańcucha górskiego.
Pasja jako klucz do posiadania niezbędnych (i zbędnych) informacji
Przewodnik w Szczecinie będzie dobrze wykonywał swój zawód tylko, jeśli będzie posiadał dużą wiedzę o tym mieście. Nie ma innej drogi do osiągnięcia sukcesu i radości klientów. Im większa będzie wiedza, tym większe będą zasoby, z których można czerpać. Po pierwsze stanowi to podstawę pracy. Jest to niezbędne narzędzie jak piłka dla piłkarza. To właśnie przekazywana wiedza jest podstawowym elementem pracy. Po drugie duża ilość wiedzy pozwala dostosować się do poziomu grupy. Inaczej powinna wyglądać wycieczka organizowana dla dzieci w wieku przedszkolnym, a inna dla dorosłych zorientowanych w historii i geografii. Dobrze wykwalifikowany przewodnik poradzi sobie równie dobrze w obu sytuacjach. Po trzecie wiedza to możliwość dostarczania klientom informacji, ale również przekazywanie ciekawostek. Dobry przewodnik powinien zarówno uczyć, jak i bawić. Najłatwiejszą drogą do zdobycia głębokiej i wszechstronnej wiedzy jest pasja. Jeśli zwiedzanie Szczecina jest naszą pasją, nie będziemy mieć problemów, żeby interesująco wzbogacić czyjeś zwiedzanie tego miasta. Występująca spójność w kwestii pasji i zajęcia zarobkowego sprawia, że łatwo jest wspinać się na kolejne poziomy, które sprawiają, że jest się lepszym. A każdy powinien starać się być najlepszy w zajęciu, które wykonuje. Dodatkowym elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest umiejętność posługiwania się językami obcymi. Oczywiście często, pracując jako przewodnicy turystyczni, będziemy oprowadzać polskie grupy, ale nie musi to być regułą. Im więcej będziemy znać języków obcych, tym łatwiej będzie nam o pozyskiwanie klientów oraz rozwój własnej osoby.
Cechy miękkie – niezwykle ważny element pracy przewodnika turystycznego
Wiedza to jednak nie wszystko w pracy przewodnika turystycznego. Równie ważne są umiejętności miękkie. Analizowana praca dotyczy sektora usług i polega na bliskiej współpracy z innymi ludźmi. Rodzi to automatyczną potrzebę operowania cechami miękkimi. Przede wszystkim przewodnik powinien umieć porozumiewać się z klientami. Oznacza to łatwość nawiązywania relacji oraz umiejętność zrozumienia ich potrzeb. Empatia sprawia, że klient rzeczywiście otrzymuje tę informację, której potrzebował. Każda grupa jest inna i za każdym razem trzeba stosować trochę inną komunikację. Umiejętność interakcji również jest niezwykle wartościowa. Całkowicie inaczej zostanie odebrana praca przewodnika, który za każdym razem wygłasza te same monologi niż osoby, która reaguje na potrzeby oprowadzanej grupy.
Podsumowanie
Praca przewodnika turystycznego nie jest łatwa, ale za to niezwykle wartościowa. Jest również bardzo pozytywna, ponieważ współpracuje się z ludźmi, którzy chcą dany czas poświęcić na przyjemności zgodne z ich zainteresowaniami. Aby zostać dobrym przewodnikiem, powinniśmy posiadać odpowiednie cechy miękkie. Nawiązywanie dobrych kontaktów z ludźmi jest niezwykle istotne podobnie jak umiejętność zrozumienia czyichś potrzeb. Do pracy konieczne jest posiadanie wielu informacji i najlepiej jeśli jest to połączone z pasją do miejsca, o którym się opowiada.